آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج و شروع بازی شطرنج و دانلود بازی شطرنج هم برای اندروید و هم کامپیوتر

بایگانی

آموزش تکنیک های شطرنج(آچمزی):

در این بخش از آموزش تکنیک های شطرنج قرار است تاکتیک آچمز را بیان کنیم:

معنای آچمز:

آچمز(achmaz) یک واژه ترکی به معنای بسته بودن و باز نشونده می باشد.اما این کلمه در بازی شطرنج به چه معناست؟

تکنیک آچمز کردن به معنای میخکوب کردن مهره در یک جا برای حفاظت از یک مهره با ارزش می باشد.این تاکتیک بسیار کارساز است به این دلیل که شما حرکت یک مهره حریف را محدود می کنید و آن مهره دیگر نمی تواند حرکت کند و خطری را برای شما ایجاد کند!

سه اصطلاح مهم آچمز:

در تکنیک آچمز سه مهره شرکت می کند که هر سه باید در خط مستقیم یا قطر صفحه شطرنج قرار گیرند:

  1. مهره آچمز کننده:مهره ای که تاکتیک آچمز را انجام می دهد و مهره حریف را در جای خود میخکوب می کند.همانطور که گفتیم مهره ها باید در خط مستقیم قرار گیرند؛پس مهره های آچمز کننده شاه و اسب و پیاده نمی توانند باشند مهره های آچمزکننده وزیر و رخ و فیل هستند.
  2. مهره آچمز شده:مهره ای که برای حفاظت از سایر مهره ها در جای خود میخکوب می شود.مهره آچمز شده هر مهره ای(به غیر از شاه که کیش می شود)می تواند باشد.
  3. مهره هدف آچمزی:مهره ای که که در تاکتیک آچمز،مورد هدف می باشد که معمولا مهره شاه و یا وزیر است.البته در شرایطی می تواند ساید مهره های با ارزش مثل وزیر و رخ و فیل و.. باشد.

برای خواندن نکات کامل تر کلیک کنید.

انواع آچمز:

آچمز بر دو نوع است:

آچمز مطلق:وقتی یک مهره برای حفاظت از مهره شاه در خانه خود میخکوب می شود،آچمز مطلق به وجود می آید.یعنی در آچمز مطلق،هدف، مهره شاه است!ضمنا در آچمز مطلق، مهره حق ندارد حرکت کند و به معنای واقعی میخکوب می شود چون اگر حرکت کند مهره شاه کیش می شود.پس بطور مطلق آچمز می شود و میخکوب!

آچمز نسبی:وقتی یک مهره برای حفاظت از یک مهره با ارزش(به غیر از مهره شاه)در خانه خود میخکوب می شود آچمز نسبی به وجود می آید.مثلا:مهره اسب تکان نمی خورد تا مهره وزیر در معرض خطر قرار نگیرد.در آچمز نسبی بهتر است مهره آچمز شده تکان نخورد تا مهره با ارزش تیم خود را نزنند ولی اجباری نیست.بر خلاف آچمز مطلق که مهره حق جابه جا شدن را نداشت!

برای خواندن نکات تکمیلی آچمز کلیک کنید.

مثال هایی از آچمز:

مثال اول:

shatranj-iran

با حرکت رخ سفید از خانه aبه خانه a مهره اسب سیاه را آچمز می کند.مهره اسب نمی تواند تکان بخورد چون اگر حرکت کند شاه سیاه کیش می شود.یعنی آچمز مطلق!علاوه بر این مهره رخ می تواند مهره اسب را بزند و برتری را کسب کند!

مثال دوم:

shatranj-iran-2

با حرکت فیل سیاه از خانه eبه خانه h3 هم پیاده سفید را می زند و هم پیاده سفید در خانه gرا آچمز می کند.چون اگر پیاده سفید فیل سیاه را بزند شاه توسط وزیر کیش می شود.پس پیاده سفید حق جابه جا شدن را ندارد و آچمز مطلق است!

مثال سوم:

shatranj-iran-3

در مثال بالا؛با حرکت فیل سفید از خانه a4 به خانه c مهره رخ سیاه حریف را آچمز مطلق می کند زیرا با حر کت رخ،شاه در معرض کیش قرار می گیرد پس حق حرکت کردن را ندارد!

مثال چهارم:

shatranj-iran-4

این مثال،نمونه ای از آچمز نسبی است که فیل سیاه مهره اسب را آچمز نسبی می کند.در این نمونه اجباری برای میخکوب شدن مهره اسب وجود ندارد ولی اگر تکان بخورد مهره با ارزش رخ را از دست می دهد!برای خواندن مقاله ارزش مهره ها کلیک کنید.

شما باید تک تک مهره های حریف را زیر نظر بگیرید زیرا هرکدام می توانند برای شما خطرساز باشند.تکنیک آچمز حرکات مهره حریف را محدود می کند و همینطور احتمال کیش و حتی مات کردن را بالا می برد!