آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج و شروع بازی شطرنج و دانلود بازی شطرنج هم برای اندروید و هم کامپیوتر

بایگانی

ارزش هر کدام از مهره ها چیست؟

جمعه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۵۸ ب.ظ | شطرنج-ایران | ۰ نظر

ارزش هر کدام از مهره ها چیست؟

 

پیاده(سرباز):

در صفحه شطرنج سرباز مهره ای نسبتا ضعیف تلقی می شود ولی یک شطرنج باز حرفه ای می تواند استفاده بهینه از آن بکند:اول اینکه از سایر مهره های با ارزش دفاع کند دوما می تواند ارتقا پیاده دهد (برای مطالعه کلیک کنید) و سوما اینکه حتی با همین سرباز می توان شاه حریف را مات کرد اما چگونه؟ً

shatranj-iran

در این بازی تنها با دو مهره پیاده شاه حریف مات می شود!تنها با دو مهره ای که شطرنج بازان مبتدی و غیر حرفه ای آنرا ضعیف تلقی می کنند!

اسب:

اسب در شطرنج ارزش بالایی دارد.در مقاله قبلی در مورد نحوه حرکت آن مفصل بحث شد.ارزش خاصی که اسب در صفحه شطرنج دارد این است که اسب تنها مهره ای است که می تواند از روی مهره ها بپرد و به مقصد برسد و دوم اینکه می تواند بین خانه های سیاه و سفید جابه جا شود.برای انتخاب بهترین حرکت کلیک کنید.با استفاده از اسب می توان شاه را مات کرد.

shatranj-iran

فیل:

فیل خاصیت خوبی که دارد اینکه دورخیز است یعنی از یک طرف صفحه می تواند به طرف دیگر صفحه برود یعنی حرکتش محدود به یک یا دو خانه نیست.اما فیل یک محدودیت بزرگی دارد اینکه فیل موجود در خانه های سفید تاآخر بازی تنها در خانه های سفید حرکت می کنند و همینطور فیل سیاه.سیاست در شطرنج این است که شما با دوفیل صفحه شطرنج را کنترل کنید.اکنون نمونه ای از مات کردن توسط تنها دو فیل را می بینید:

shatranj-iran

رخ:

در مقاله قبلی در مورد نحوه حرکت رخ بطور کامل توضیح داده شد.مهره رخ در شطرنج بعد از مهره وزیر باارزش ترین می باشد.مهره رخ در صفحه شطرنج علاوه بر اینکه مانند فیل دورخیز است می تواند بین خانه های سفید و سیاه جابه جا شود.

جالب است بدانید اینکه شطرنج بازان قادرند با چشمان بسته بازی کنند و پیروز شوند!ولی این برای افراد مبتدی چیز عجیب و غریبی است!(حالا بیا با چشمای بسته رختو ببر این ور و اون ور!)

مهره رخ در شطرنج بسیار ارزشمند است مراقب باشید آنرا از دست ندهید!

shatranj-iran

در این قسمت می بینید که تنها با مهره رخ شاه حریف را مات کرده ایم!

وزیر:

مهره وزیر با ارزش ترین و قدرتمند ترین مهره در بازی شطرنج است.وزیر بر تمام صفحه شطرنج تسلط و کنترل دارد.

جالب اینکه در قدیم الایام اسم اصلی مهره وزیر،فرزین بوده است!(اسم شاه هم می گذاشتید فرزاد با هم ست می شدند!فرزاد فرزین!)

خلاصه کلام اینکه مراقب مهره وزیر خود باشید و از آن بطور عالی استفاده کنید تا شطرنج محشر توسط شما خلق شود و شطرنج باز حرفه ای شوید!

shatranj-iran

 

 

در سال 1992 فیشر بزرگترین جایزه مسابقات شطرنج را گرفت مبلغ بیشتر از سه میلیون دلار بود جالب است بدانید که صندوقی برای انتقال این مبلغ به مسابقه تا آن زمان ساخته نشده بود!

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی