آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج و شروع بازی شطرنج و دانلود بازی شطرنج هم برای اندروید و هم کامپیوتر

بایگانی

ثبت حرکت در شطرنج(2)

چهارشنبه, ۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۰۵ ق.ظ | شطرنج-ایران | ۰ نظر

ثبت حرکت در شطرنج(2)

 

ادامه علائم اختصاری شطرنج:

  • !؟:حرکت مشکوک_حرکت جالب

  • e.p:آنپاسان(برای خواندن مقاله آنپاسان کلیک کنید.)

  • 1/2-1/2:این علامت به معنای نوعی از تساوی(کیش دائم،پات و...) با موافقیت طرفین.

  • R:گزینه های مختلف در پیش دارد.

  •  ±:برتری با سفید

  • ∓:برتری با سیاه

چند نمونه از ثبت حرکت:

  • Nd5+?

عبارت بالا به چه معناست:

یعنی مهره اسب با رفتن به خانه d5 به شاه حریف کیش داده(علامت +) اما این حرکت او خیلی جالب نیست(?)

  • Nf3#!

عبارت بالا به چه معناست؟

یعنی مهره اسب با رفتن به خانه f3 شاه حریف را مات کرده است(علامت#) و این حرکت خوب است(!)

برای خواندن مطالب کاملتر کلیک کنید.

  • مثال:

shatranj-iran

بنمونه ای از ثبت حرکت در بازی مقابل به شرح زیر است:

سیاه

سفید

شماره

R×h2

R×a7

1

همانگونه که در بالا مشاهده می کنید ثبت حرکت با ثبت حرکت مهره سفید شروع می شود.رخ سفید،مهره موجود در خانه a7 را می زند سپس رخ سیاهTمهره موجود در خانه h2 را می زند.

  • مثالی در ادامه مورد قبلی:

shatranj-iran-2

این بازی در ادامه مثال بالایی انجام شده است:

به ثبت حرکت خوب دقت کنید:

سیاه

سفید

شماره

R×h2

R×a7

1

B×e4

N×e5

2

در جدول سطر اول همان مثال بالایی است اما در سطر دوم همانگونه که می بینید اسب سفید مهره موجود در خانه e5 را زده و فیل سیاه مهره موجود در خانه e4 را گرفته است.

 

​​​​​​​

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی