آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج و شروع بازی شطرنج و دانلود بازی شطرنج هم برای اندروید و هم کامپیوتر

بایگانی

آموزش ترفندهای مات کردن در شطرنج(3)

چهارشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۹، ۰۱:۴۸ ب.ظ | شطرنج-ایران | ۰ نظر

آموزش ترفندهای مات کردن در شطرنج(3)

 

دو فیل:

قدرت 2 فیل بسیار زیاد است که در مات کردن از این خاصیت فوق العاده استفاده عالی می شود.همانطور که در مقاله قبلی نیز عارض شدیم اگردو فیل با یکدیگر همکاری داشته باشند می توانند کنترل عالی روی صفحه شطرنج داشته باشند و حتی شاه حریف را مات کند!

دراین قسمت نمونه از مات کردن با دو فیل را می بینید:

shatranj-iran-1

زمانیکه فیل خانه a3 به خانه bحرکت می کند دیگر شاه حریف راهی برای فرار ندارد چون از طرف دو فیل مات شده است.علاوه بر همکاری دو فیل، دلیل مات شدن شاه حریف ایزوله شدن در گوشه های صفحه شطرنج است.شما باید شاه حریف را در گوشه های صفحه شطرنج ایزوله کرده و راه های فرارش را کم کرده و در نهایت آنرا مات کنید.برای اطلاعات تکمیلی کلیک کنید.

فیل و اسب:

در بین مهره های شطرنج مهره ای به اسم فیل فیانکتو وجود دارد که همان مهره فیل با ویژگی های خاص است.برای مطالعه فیل فیانکتو کلیک کنید.زمانی که این فیل فیانکتو در نزد شاه نیست که از آن مراقب کند. حریف از این ضعف شما استفاده می کند برای مات کردن شاه شما!

shatranj-iran-2

مثالی که در این بازی می بینید خانه های اطراف مهره شاه سیاه بسیار ضعیف و حساس است که اگر توسط مهره سفید اشغال شود امکان مات شدن بالا می رود.همانگونه که مشاهده می کنید با حرکت مهره اسب از خانه gبه خانه ی hشاه حریف مات می شود چون فیل فیانکتو وجود ندارد و شاه هم هیچ راه فرار ندارد و مات!

یک اسب:

نوعی مات به اسم مات مختنق وجود دارد که این نوع مات کردن،تنها با یک اسب صورت می پذیرد.در نگاه اول شاید مات کردن با یک اسب امکان ناپذیر بنظر برسد اما ممکن است. یکی از پایه های این نوع مات کردن محدود کردن و مسدود کردن مسیر کیش است طوری که شاه جای فرار نداشته باشد و مورد دیگر خاصیت فوق العاده پرش اسب از روی مهره است.برای خواندن مقاله مربوط به اسب کلیک کنید.

shatranj-iran

در مثالی از بازی شطرنج که مشاهده می کنید با حرکت مهره اسب از خانه eبه خانه f7 شاه حریفتان مات می شود.همانطور که بالا هم ذکر کردم دلیل اصلی این نوع مات شدن مسدود بودن راه شاه است که شاه نمی تواند فرار کند و مات می شود!

دو پیاده:

یک شطرنج باز آماتور مهره پیاده یا همان سرباز را ضعیف و بی فایده می دانند.یکی از خاصیت های اصلی آن که در مقاله قبلی مطالعه کردید ارتقا آن به وزیر بود.خاصیت دیگر نیز این است که تنها با دو پیاده می تواند شاه حریف را مات می کند.

نمونه ای از مورد گفته شده را در تصویر بالا مشاهده می کنید.یک نکته خیلی مهم را قبلا هم عرض کردم دو شاه هرگز نمی توانند در کنار هم باشند با استفاده کردن از این خاصیت و با دو پیاده شاه حریف مات می شود چون شاه نمی تواند پیاده ها را بزند و راه فرار نیز ندارد.مات و تمام!

shatranj-iran-4

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی