آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج و شروع بازی شطرنج و دانلود بازی شطرنج هم برای اندروید و هم کامپیوتر

بایگانی

ثبت حرکت در شطرنج(1)

سه شنبه, ۱۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۲ ق.ظ | شطرنج-ایران | ۰ نظر

ثبت حرکت در شطرنج(1)

 

صفحه شطرنج:

صفحه شطرنج یک صفحه 8×8 می باشد و متشکل از 64 خانه که 32 خانه آن سفید و 32 خانه سیاه است.در 16 خانه پایین آن مهره های سفید و 16 خانه بالای صفحه شطرنج مهره های سیاه قرار گرفته اند.اگر صفحه شطرنج را از عرض به دو نیم تقسیم کنیم به قسمتی که شاه قرار گرفته جناح شاه و در قسمتی که وزیر در آن قرار گرفته است جناح وزیر می گویند.

برای ثبت حرکت اول شما باید بدانید در کجا قرار گرفتید و قرار است کجا بروید؛یعنی مبدا و مقصد خود را بدانید.هر خانه در صفحه شطرنج یک اسم دارد: در طول حرف های a,b,c,d,e,f,g,h قرار دارند و در عرض شماره های 8_1 قرار می گیرند.ابتدا اسم ستون سپس شماره عرض گفته می شود.باتوجه به تمام این مشخصه ها هر خانه یک اسم دارد مثلا c5 یک خانه است.در شکل پایین به وضوح می بینید.

shatranj-iran-1

اسم هریک از مهره ها:

برای ثبت حرکت در شطرنج باید نام هرکدام از مهره ها را بدانید؛برای اینکه معلوم شود کدام مهره حرکت کرده است.نام هرکدام از مهره ها را مشاهده می کنید:

شاه:king     وزیر:queen     رخ:rook     فیل:beshop     اسب:knight     پیاده:pawn

حروف اختصاری هرکدام حرف اول هرکدام است به غیر از اسب که با شاه اشتباه نیفتد:

شاه:K       وزیر:Q       رخ:R       فیل:B       اسب:N   

برای خواندن نکات تکمیلی ثبت حرکت در شطرنج کلیک کنید. 

علائم اختصاری شطرنج:

برای ثبت حرکت در شطرنج یک سری علائم وجود دارد که برای نشان دادن یک مفهوم خاص می باشد.در قسمت پایین مشاهده می کنید:

  • × (ضربدر):به معنای زدن مهره است

  • (فلش)یا خط تیره(-):به معنای رفتن به یک خانه است.

  • +(جمع):به معنای کیش است

  • #(هشتگ):به معنای مات است

  • O-O:قلعه گیری کوچک یا همان قلعه گیری در جناح شاه

  • O-O-O:قلعه گیری بزرگ یا همان قلعه گیری در جناح وزیر

  • 1-0:سفید برنده شده است

  • 0-1:سیاه برنده شده است

  • =(علامت تساوی):بازی مساوی شده است

  • علامت!:حرکت خوب

  • علامت!!:حرکت عالی

  • علامت؟:حرکت بد

  • علامت؟؟:حرکت اشتباه بزرگ

  • TN یا N:یک حرکت جدید

  • ادامه را در مقالات بعدی بیان خواهم کرد.

برای ثبت حرکت در شطرنج ابتدا باید نام اختصاری مهره،سپس خانه مبدا را بیان می کنیم.به یاد داشته باشد برای ثبت حرکت پیاده نام پیاده بیان نمی شود.

و اینکه شما علاوه براینکه می توانید مبدا و مقصد را تعیین کنید، می توانید اختصارا تنها مبدا را بیان کنید.

نمونه هایی از ثبت حرکت در شطرنج:

  • Nf3:یعنی اسب(knight) به خانه fرفته است.

  • Ba4:یعنی فیل(beshop) به خانه a4 رفته است.

  • Qc8:یعنی وزیر(queen) به خانه c8 رفته است.

گاهی پیش می آید که دومهره یکسان همزمان به یک خانه یکسان می توانند بروند؛برای اینکه تعیین کنیم کدام مهره این حرکت را انجام داده است باید عرض آن مهره و حتی مبدا کامل آن مهره را تعیین کنیم.به مثال داده شده توجه کنید:

shatranj-iran-2

در شکل بالا مشاهده می کنید که هم اسب عرض d و هم اسب عرض a می توانند به خانه c2 بروند.برای اینکه تعیین کنیم کدام اسب این حرکت را انجام داده مبدا آن را بطور کامل تعیین می کنیم:

Na3-c2:یعنی اسب خانه a3 به خانه c2 رفته است.

Nd4-c2:یعنی اسب خانه d4 به خانه c2 رفته است.

پس در این گونه موارد تعیین تنها مقصد کافی نیست باید مبدا نیز تعیین شود.

مثالی از ثبت حرکت قلعه گیری:

shatranj-iran-3

مثال بالا نمونه ای از قلعه گیری موسوم به قلعه گیری در جناح شاه(قلعه گیری کوچک)است.و با علامت O-O نشان می دهیم.برای خواندن مقالعه قلعه گیری کلیک کنید.

ادامه را در مقاله های بعدی می خوانید.

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی