آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج و شروع بازی شطرنج و دانلود بازی شطرنج هم برای اندروید و هم کامپیوتر

بایگانی

مهره ها چگونه در صفحه شطرنج حرکت می کنند؟

پنجشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۹، ۰۶:۱۹ ب.ظ | شطرنج-ایران | ۱ نظر

مهره ها چگونه در صفحه شطرنج حرکت می کنند؟ 

 

پیاده(سرباز):

پیاده یا سرباز از مهره های شطرنج می باشد که به تعداد 8 تا برای هرکدام از طرفین وجود دارد.در صفحه شطرنج پیاده می تواند یک خانه بسمت جلو حرکت کند.و مهره حریف را می تواند بسمت اریب بزند و آن مهره حریف را از صفحه شطرنج حذف کند.البته...

تنها در ابتدای بازی پیاده حق دارد که دو خانه بسمت جلو حرکت کند.مورد مهمی که وجود دارد سرباز می تواند با دو خانه جلو رفتن،مهره حریف را بگیرد که این قانون مربوط به قانون آنپاسان است برای خواندن مقاله آنپاسان کلیک کنید.

پیاده از مهره های به ظاهر ضعیف است!ولی همین مهره ضعیف می تواند ارتقا یابد.در بحث ارتقا پیاده آنرا فرا بگیرید.

این قانون ها به شما کمک می کند که بازی شطرنج به بهترین نحو پیش برود و شما حریف قوی تر باشید!

shatranj-iran

سرباز موجود در خانه d4 می تواند رخ c5 و همینطور سرباز e5 را بگیرد و از صفحه شطرنج حذفش کند.

اسب:

هرکدام از طرفین 2 تا اسب دارند.در صفحه شطرنج اسب از اهمیت خاصی برخوردار است.اگر شما بلد باشید که از ترفند های خاص  شطرنج استفاده کنید این مهره بسیار ارزشمند است.اول از همه اینکه اسب به شکل L حرکت می کند بهترین تعریف برای حرکت اسب در صفحه شطرنج این می باشد:

1-دو خانه به طرفین،سپس یک خانه بطرف بالا یا پایین

2-دو خانه بطرف بالا یا پایین،سپس یک خانه به طرفین

اسب همانطور که گفته شد ویژگی های خاصی دارد که به شما آزادی حرکت می دهد.برای مطالعه اهمیت مهره اسب کلیک کنید.

shatranj-iran

این تصویر بخوبی نشان می دهد که اسب چه حرکت هایی را در صفحه شطرنج می تواند داشته باشد.

نکته مهمی که وجود دارد اینکه اسب ها را از گوشه در آورید تا حرکتش محدود نشود.در گوشه های صفحه شطرنج حرکاتش بسیار محدود است.این ایزوله شدن در شطرنج به ضرر شما خواهد بود!

فیل:

تعداد فیل برای هرکدام از طرف ها دو تا می باشد.فیل در شطرنج از دیگر مهره های مهم در صفحه شطرنج است.حرکت به این صورت می باشد که می تواند بصورت اریب حرکت کند و مهره حریف خود را بگیرد.مهره فیل یک خاصیت دارد که شطرنج باز حرفه ای باید دقت کند؛در صفحه شطرنج دو فیل وجود دارد یکی در خانه سفید و یکی در خانه سیاه؛فیلی که در خانه سفید است،تا آخر بازی تنها در خانه های سفید می تواند حرکت کند و همینطور فیل خانه سیاه تنها می تواند در خانه های سیاه حرکت کند.با توجه به این محدودیت،یک شطرنج باز حرفه ای باید با دو فیلش که در خانه های سیاه و سفید قرار دارند کنترل صفحه شطرنج را بدست بگیرد و به راحتی آنرا فدا نکند.

مهره فیل نیز،بدلیل داشتن ویژگی خاص ارزشمند است و می تواند در مات کردن بسیار مهم باشد.برای خواندن مقاله ارزش مهره فیل کلیک کنید.

shatranj-iran

در تصویر بالا مشاهده می کند که فیل ها بصورت اریب حرکت کرده و بصورت اریب نیز حریف مقابل را می گیرند.این خلاقیت شما و البته دانسته های شما از بازی شطرنج است که چگونه از دو فیل استفاده بهینه بکنید:هم برای حمله و هم برای دفاع!

رخ:

هرکدام از طرفین دو تا مهره رخ یا همان قلعه را دارند.حرکت رخ به اینصورت است که بصورت مستقیم(نه بصورت اریب)می تواند بالا،پایین،چپ و راست برود.رخ نسبت به پیاده و اسب و فیل از برتری هایی برخوردار است که به شطرنج باز کمک فوق العاده ای می کند.برای مطالعه اهمیت بالای رخ کلیک کنید.

بنابراین رخ ارزش بالایی دارد.حواستان باشد تا به همین راحتی آنرا از دست ندهید.

یکی از دلایلی که رخ نسبت به مهره های فیل و اسب برتری پیدا می کند این است که شاه با استفاده از رخ می تواند قلعه گیری کند.برای مطالعه آموزش قلعه گیری کلیک کنید.

shatranj-iran

در عکس بالا حرکت رخ به خوبی نمایش داده شده است.رخ از آزادی حرکت بسیار بالادر صفحه شطرنج برخوردار است.از مهره رخ در شطرنج هوشمندانه استفاده کنید هم برای کیش دادن و مات کردن دشمن و هم دفاع از شاه خود!

وزیر:

در صفحه شطرنج قوی ترین و پرقدرت ترین مهره وزیر است.وزیر ترکیبی از حرکت های فیل و رخ است؛هم می تواند بصورت مستقیم و هم بصورت اریب و ضربدری حرکت کند.فقط حواستان باشد مهره وزیر در شطرنج این قابلیت را ندارد که از روی مهره ها بپرد! و مهمتر اینکه مراقب دام های شطرنج باشید تا به هوای اینکه رخ حریف را بزنید وزیرتان را از دست ندهید!

shatranj-iran

یک نمونه دیگر:

shatranj-iran

در این بازی شطرنج،وزیر می تواند مهره های نشان داده شده را بگیرد ولی باید دقت کنید که سودمندترین و امن ترین،زدن فیل در خانه gاست!اگر بقیه مهره ها را بزنید وزیر شما را می زنند!

عجایب شطرنج:

جالب است بدانید رکورد بیشترین تعداد حرکت در بازی شطرنج،269حرکت بود!(خسته شدن بی چاره ها!) 

نظرات  (۱)

خیلی جالب نیست اما برای سرگرمی خوبه ولی شطرنج 2 نفره خیلی بهتره اما همینم بد نیست.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی