آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج

شروع بازی-کیش و مات-دانلود شطرنج-بازی شطرنج-شطرنج کودکان

آموزش شطرنج و تکنیک های شطرنج و شروع بازی شطرنج و دانلود بازی شطرنج هم برای اندروید و هم کامپیوتر

بایگانی

گشایش شطرنج3

سه شنبه, ۱۷ تیر ۱۳۹۹، ۰۱:۰۲ ب.ظ | شطرنج-ایران | ۰ نظر

گشایش های مختلف در بازی شطرنج1

 

دفاع سیسیلی(Sicilian defense):

یکی از محبوب ترین و پرطرفدارترین گشایش بازی شطرنج است که جز گشایش های نیمه باز محسوب می شود.در گشایش سیسیلی در جواب حرکت e4 مهره سفید،مهره سیاه حرکت c5 را انجام می دهد.این نوع گشایش از جانب شطرنج بازان حرفه ای بسیار محبوبیت دارد.جان نان،استاد سرشناس شطرنج کشور انگلیس بسیار این حرکت را می پسند و بهره می برد.برای خواندن مقاله گشایش های باز و نیمه باز و بسته کلیک کنید.

حرکت c5 سیاه برای جلوگیری از حرکت d4 سفید(اگر سفید حرکت d4 را انجام دهد پیاده سیاه او را می گیرد!)است و کنترل ستون c را در دست می گیرد و همچنین از حرکت e5 سیاه به منظور عدم ایجاد تقارن جلوگیری می کند.در گشایش دفاع سیسیلی،مهره سفید برتری موقتی کسب می کند و مرکز را تسخیر لحظه ای می کند ولی مهره سیاه باید با استنراتژی های خود برتری را از او بگیرد.در گشایش دفاع سیسیلی مهره سیاه گشایش چندانی نمی کند و مسیر سوار ها را باز نمی کند اما در عوض،گشایش منطقی و خوبی است.

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

در تصویر پایین گشایش دفاع سیسیلی را می بینید:

shatranj-iran-sicilian defense

 

دفاع فرانسوی(French defense):

دفاع فرانسوی یک نوع گشایش نیمه باز است.گشایش دفاع فرانسوی این گونه می باشد که در پاسخ به حرکت e4 سفید،مهره سیاه حرکت e6 را انجام می دهد.این نوع گشایش بازی های پیچیده و سختی را بدنبال دارد.در گشایش دفاع فرانسوی معمولا،سفید در جناح شاه و سیاه در جناح وزیر موقعیت خوبی را کسب می کنند.

شطرنج بازان پاریس در حرکت e4 سفید،حرکت e6 را انجام می دادند که بعدها این نوع گشایش،به گشایش دفاع فرانسوی مشهور شد.در گذشته ها این نوع گشایش طرفدار زیادی نداشت و حتی بعضی شطرنج بازان حرفه ای قدیم می گفتند که از گشایش دفاع فرانسوی هرگز استفاده نمی کنند چون گشایش بسیار کندی است.اما پس از گذشت زمان گشایش دفاع فرانسوی ارزشمند شد و محبوبیت یافت و بسیاری از شطرنج بازان حرفه ای جهان در حال حاضر از این نوع گشایش استفاده می کنند طوریکه گشایش دفاع فرانسوی دومین گشایش محبوب بعد از گشایش سیسیلی شد!

نمونه ای از گشایش دفاع فرانسوی را می بینید.

shatranj-iran-french defense

 

بازی اسپانیایی یا روی لوپز(Ruy López Opening):

گشایش بازی اسپانیایی یا روی لوپز یکی از محبوب ترین گشایش های بازی شطرنج می باشد که بصورت 1e4 e5 2. Nf3 Nc6 3. Bb5 انجام گیرد.برای خواندن مقاله نحوه ثبت حرکت و معنای علائم شطرنج روی کلمات کنید.ثبت حرکت در شطرنج1 و ثبت حرکت در شطرنج 2

شطرنج باز اسپانیایی این نوع گشایش را بطور دقیق تحلیل و آنالیز کرد از این رو این نوع گشایش به گشایش بازی اسپانیایی یا روی لوپز معروف شد.گشایش اسپانیایی یا همان روی لوپز با گسترش فیل در خانه b5 آغاز می شود. با این حرکت،سفید به اسب سیاه که از e5 دفاع می‌کند می تواند حمله کند که اگر حمله کند و به این ترتیب به e5 فشار می‌آوردچون دیگر اسب از او حفاظت نمی کند و در صورت d6 اسب سیاه آچمز می‌شود.برای خواندن مقاله آچمز کلیک کنید.

در مثال پایین گشایش بازی اسپانیایی یا روی لوپز را می بینید:

shatranj-iran-Ruy López

البته برای کسب برتری توسط سیاه می توان این نقشه استراتژیک را اجرا کرد:

وقتی که فیل اسب را تهدید کرد پیاده سیاه برای تهدید فیل سفید،جلو آید.در این حالت سه حرکت از مهره سفید انتظار داریم:

  1. اسب را می گیرد در عوض پیاده سیاه نیز او را می گیرد؛در این حالت  بطور معمول ضرر نکرده ایم چون اسب و فیل هردو ارزش نسبی یکسانی دارند.

  2. پیاده سیاه را می گیرد و پیاده سیاه محافظ نیز،اورا می زند؛در این حالت ما سود کرده ایم چون تنها با ازدست دادن پیاده،فیل حریف را گرفته ایم.

  3. فیل سفید فرار می کند؛در این حالت نیز ما نه ضرر میکنیم نه سود!

پس با اجرای این نقشه استراتژیک می توانیم بازی را خوب پیش ببریم که در بدترین حالت نه ضرر کنیم نه سود!

گشایش های گوناگون را در مقالات بعدی خواهید خواند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی